De Swollenaer

Woensdag, 4 december 2024

Nieuws uit Zwolle en omstreken

Onbespeelbare gravelbanen zorgen voor hoofdbrekens en tegenstellingen bij ZLTB; stabiliteits- of onderhoudsprobleem?

Onbespeelbare gravelbanen zorgen voor hoofdbrekens en tegenstellingen bij ZLTB; stabiliteits- of onderhoudsprobleem?Onbespeelbare gravelbanen zorgen voor hoofdbrekens en tegenstellingen bij ZLTB; stabiliteits- of onderhoudsprobleem?
Redactie: Mark de Rooij

(door Mark de Rooij)

TENNIS

De twee gravelbanen die al tijden onbespeelbaar zijn bij ZLTB, zijn een gigantisch hoofdpijndossier voor het huidige bestuur, dat sinds twee jaren aan de touwtjes trekt. Om deze publicatie van De Swollenaer voor te zijn heeft het bestuur van de tennisclub vorige week de leden geïnformeerd met een brief en een 'chronologie van baan 1 en 2'. Zowel die tijdslijn als de brief staat vol suggestieve beschuldigingen.

Voorzitter Jasja Scholtens spreekt de hoop uit dat met deze 'informatievoorziening' de rust in de tent wederkeert, maar dat is een utopie. Zeker nadat het bestuur een ramkoers heeft gekozen en Danny Van Deventer, nota bene een erelid, heeft geschorst en twee andere leden een laatste waarschuwing heeft gegeven. Dit is gebeurd zonder hoor en wederhoor toe te passen bij oud-bestuurslid Van Deventer en bovendien worden de ergste beschuldigingen ('intimidatie' en het 'niet veilig laten voelen' van bepaalde mensen) niet bevestigd door de derde en vierde partij (SportService Zwolle en de KNLTB). “Ik vind het heel triest dat het bestuur zo ver gaat hierin en de wet op de privacy schendt”, stelt Van Deventer. De aanklachten met daaraan gekoppeld de schorsing zijn zonder zijn toestemming naar alle leden én de verslaggever verstuurd.

Waar de andere twee leden ervoor kiezen om niet via de pers te reageren, is dat voor Van Deventer al een gepasseerd station.“Wij kunnen op geen enkele andere manier de juiste gang van zaken in beeld brengen”, zegt de 56-jarige Zwollenaar. De druppel die voor hem de emmer doet overlopen is al eerder gevallen. Dat is namelijk een rapport van keuringsinstantie Kiwa ISA Sport dat eerder deze zomer naar leden is verstuurd. Daarin wordt met klem een kostbare renovatie geadviseerd.

“Dat rapport stuurt de vereniging de verkeerde kant op met een investering van 50,000-60,000 euro die absoluut niet nodig is. Ik vind het heel moeilijk om hier mee naar buiten te treden maar ik vind ook dat dit boven water moet komen”, zegt Van Deventer, die stelt dat het huidige bestuur geen visie en/of jaarplan heeft voor het onderhoud/speelklaar maken van de gravelbanen en dat dit het grote probleem is. “Ik wil dat de feiten op tafel komen.”

Voorzitter Scholtens ontkent dat er sprake is van een onderhoudsprobleem is en wijst dus naar het rapport van Kiwa ISA, dat heel kort gezegd aangeeft dat de oplossing (van het vorige bestuur) om te renoveren en drainage te leggen verkeerd heeft uitgepakt en dat de banen grondig moeten worden gerenoveerd.

‘Geld was er niet’

Een zelfde renovatie wordt in 2017 al door KIWA Isa geadviseerd aan het vorige bestuur, maar omdat het om een investering van 50,000-60,000 euro gaat, is er destijds voor een andere oplossing gekozen. “Dat geld was er niet. Er is toen voor gekozen om drainage te leggen. Dat hebben wij niet op eigen houtje gedaan. Dit is uiteindelijk gewoon door de algemene ledenvergadering beslist. Die oplossing kostte 27,500 euro. Er is een rapport opgesteld en de banen zijn goed gekeurd”, zegt Van Deventer namens het oude bestuur.

In het Kiwa ISA-rapport van 2020 wordt uitgegaan van informatie die het huidige bestuur heeft aangedragen en gaat het over 'een stabiliteitsproblemen dat de vereniging al circa mei 2018 ervaart', maar dat kan niet worden gerijmd met eerdere metingen van dezelfde keuringsinstantie in 2018 en 2019. De twee gravelbanen zijn in 2018 door Kiwa ISA goedgekeurd en in 2019 blijkt uit een meting van Kiwa dat de stabiliteit nog steeds voldoet, op enkele plekken rondom de baseline na vanwege lavaschade. Het keuringsrapport van Kiwa ISA uit 2018 is in bezit van de verslaggever en dat geldt ook voor mailverkeer met daarin de meting in 2019. Het bestuur geeft aan dat er sinds de aanleg van de banen in 2018 door leden is geklaagd over de hardheid. Van Deventer zegt dat dit onzin is.

Stabiliteitsmeting

Als we het hebben over de stabiliteit van de baan hebben we het over hardheid van de toplaag. Deze hardheid en stevigheid wordt vastgesteld door een stabiliteitsmeting en daar zijn normen voor. De stabiliteit is van belang om ervoor te zorgen dat de baan veilig is om op te spelen en de bal goed stuitert. Het moet voldoen aan een minimale stabiliteit (hardheid) zodat het bewegen of glijden naar een bal op een veilige manier kan en blessures voorkomt.

Henk Mink van Kiwa ISA laat weten dat een meting altijd een momentopname is en dat het dus zo kan zijn dat een baan die in 2018 en 2019 stabiel bevonden wordt in 2020 niet meer stabiel is. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar daarover kan en wil Mink zich niet uitlaten. De maker van het rapport laat in het midden of er in 2020 daadwerkelijk een stabiliteitsmeting is gedaan omdat het regel is alleen met de opdrachtgever inhoudelijk over het rapport te communiceren. Uit het ontbreken van cijfers en metingen over 'indringing' kan echter worden opgemaakt dat de stabiliteit bij dit onderzoek niet gemeten is.

Mark Vorsteveld heeft namens Uithol Sportvelden de renovatie van de gravelbanen in 2018 gerealiseerd en was zeer ontstemd toen hij hoorde over het rapport dat in juli naar de circa 430 leden is verstuurd.

Vorsteveld: “Wat je normaal doet bij een stabiliteitsmeting is: je zet een apparaat op de grond met een kogel en die laat je vallen in de baan en daar komt dan een getal uit. Als het onder de acht blijft is het goed. Dat zie je in dit rapport niet terugkomen. Het enige wat er in terugkomt is dat alle lagen zijn gecontroleerd. Als ik lid ben en ik heb geen verstand van banen, zie ik alleen maar negatieve opmerkingen: 'het gravel voldoet niet, het lava voldoet niet.' Dan kun je denken: 'er is rotzooi neergegooid'. Maar dat is helemaal niet zo. Gravel dat er al twee jaar ligt, voldoet niet meer aan de norm, dat is vrij logisch. Ik weet niet wat ze er allemaal mee hebben gedaan, maar ik wordt er wel voor verantwoordelijk gehouden.”

Niet kunnen verdedigen

Vorsteveld noemt het kwalijk dat alles wat een opdrachtgever roept, klakkeloos wordt overgenomen in een rapport (dat vervolgens naar alle leden wordt verstuurd). “Dan kan een aannemer zomaar worden zwart gemaakt, terwijl die zich niet kan verdedigen”, zegt Vorsteveld, die tegenwoordig de banen onderhoudt bij onder meer TC '91 Stadshagen. Hij vind het heel raar dat Kiwa ISA nu met klem een renovatie adviseert. “Vorig jaar was de baan nog voor tachtig procent stabiel en hebben Kiwa en de KNLTB aangegeven hoe dat op te lossen en nu zeggen ze 'alles moet eruit'. Heel raar.”

Met het versturen van ‘de chronologie van baan 1 en 2’ komt zijn werk opnieuw in een kwaad daglicht te staan. Vorsteveld wordt beticht van slechte adviezen en van onwelwillendheid om mee te werken aan een oplossing. Net als bij Van Deventer leeft bij hem sterk het gevoel zich niet te kunnen verdedigen.

Onderhoudsprobleem?

Zowel Vorsteveld als Van Deventer, en met hen meerdere anonieme bronnen, zijn ervan overtuigd dat het hier om een onderhoudsprobleem gaat en niet om een probleem met de stabiliteit van de banen, zoals het bestuur beweert. Kijkend naar mailverkeer tussen het bestuur en Vorsteveld, in bezit van deze krant, heeft dat bestuur de schijn tegen wat betreft verstand van zaken. Vorsteveld moest hen vorig jaar het verschil uitleggen tussen voorjaarsonderhoud (het schoonmaken en lostrekken van de toplaag en vervolgens egaliseren) en speelklaar maken (nat maken, walsen en herhalen om de baan op de gewenste hardheid te krijgen) en dat hij alleen verantwoordelijk was voor het eerste. “Wij, en in 99% van de gevallen ook andere aannemers, maken geen banen speelklaar maar voorjaarsklaar. We hebben nooit de opdracht gekregen om de banen speelklaar te maken en daar is ook nooit een offerte voor opgemaakt. Speelklaar maken is een rol voor de vereniging en is ook bekend bij jullie want de ZLTB maakt de banen al jaren speelklaar”, mailde Vorsteveld.

De reactie van Scholtens destijds: “Jouw opvatting over voorjaarsonderhoud en voorjaarsklaar maken, delen we niet, derhalve kunnen wij ons niet vinden in jouw standpunt in deze.”

Vereniging van Tennisbaanbouwers Nederland

Het conflict werd een aansprakelijkheidszaak bij de Vereniging van Tennisbaanbouwers Nederland en de VTN beslechtte dat geschil vorig jaar in het voordeel van Uithol. De twee pagina's tellende conclusie van dat rapport, destijds gemaild naar Vorsteveld en Scholtens, is in het bezit van de verslaggever.

Het bestuur bevestigt dat het onderhoudsvraagstuk vorig jaar inderdaad speelde, maar dat de vraagstelling inmiddels luidt: 'Zijn de banen in 2018 op een juiste manier aangelegd?' Een opvallende vraag aangezien de banen na oplevering dus zijn goedgekeurd, met een certificaat van NOC*NSF als beloning. Daarop staat dat de renovatie van de sportvloer, gerealiseerd door Uithol Sportvelden, op basis van uitgevoerde keuringen door Kiwa ISA Sport voldoet aan de sporttechnische eisen en bijbehorende normen zoals gesteld door de KNLTB.

In gesprek gaan

Tussen het oude en het nieuwe bestuur is een welles-nietes-spelletje gaande over welke kant nu wel in gesprek wil en welke kant die uitnodiging weigert. De laatste uitnodiging van het huidige bestuur is in ieder geval afgezegd door een drietal oud-bestuursleden, dat al veel eerder had aangegeven eerst antwoord te willen op een aantal vragen voordat zij aan tafel gaan. Zij stellen dat het bestuur al heel lang de tijd heeft gehad om in gesprek te gaan en het feit dat zij plotseling door SportService Zwolle werden opgebeld met kritische vragen zette kwaad bloed.

Geïntimideerd?

SportService Zwolle kwam dit jaar in beeld omdat het probleem de vereniging boven het hoofd groeide. ZLTB schakelde de KNLTB in en dat gaf SportService Zwolle de opdracht een onderzoek in te stellen. De belangrijkste en uiteindelijk enige uitkomst van dat onderzoek is een rapport van keuringsinstantie Kiwa ISA, dat dus naar de leden is gemaild.

“De insteek was om tot een totaalrapport te komen met technische ondersteuning van Kiwa enerzijds en anderzijds een proces door ons in kaart gebracht. Daarvoor zijn interviews gedaan, maar uiteindelijk is het niet tot een rapport gekomen”, zegt manager Martijn Mellema namens SportService. Hij geeft aan dat het onderzoek is teruggegeven aangezien het te lastig was een objectief advies te geven omdat er te veel zaken speelden. En niet, zoals het bestuur beweert, omdat SportService is gedwarsboomd en sterker nog: is geïntimideerd door Van Deventer. “Hoe het bestuur met haar leden communiceert, ligt buiten onze invloedssfeer”, aldus Mellema.

ALV

Het bestuur zegt dit als een interne aangelegenheid te beschouwen en geeft aan het verstandig te vinden om de banenkwestie in een Algemene Ledenvegadering (ALV) met de leden te bespreken. Het is voornemens om in gesprek te gaan met de leverancier van de banen om te verkennen hoe andere verenigingen met soortgelijke technische problematiek zijn omgegaan. “Verder bevragen we Kiwa ISA op hun inzichten en een specialist van de KNLTB gaat langs bij ZLTB. We trekken komende tijd samen op, houden intensief persoonlijk contact over de voortgang en gaan waar nodig om tafel voor aanvullende maatregelen”, staat er in een gezamenlijk statement van ZLTB, SportService Zwolle en de KNLTB.

Zelfreflectie

Voor nietsvermoedende leden moeten de mededelingen van het bestuur als een bom zijn ingeslagen. Andere leden storen zich al langer aan de gang van zaken. Sybren Douwes heeft het bestuur in reactie op de mail laten weten te walgen van de gang van de zaken en van het gebrek aan zelfreflectie bij dit bestuur en hij is daarin niet de enige. Hij hoopt, net als Van Deventer, dat er genoeg mensen opstaan die het bestuur op de algemene ledenvergadering ter verantwoording roepen. De 'buitengewone ledenvergadering inzake baan 1 en 2' is op 17 september.