AMATEURVOETBAL - Voetbalvereniging Wijthmen beschikt over een opvallend nieuw sponsorgroepje, dat bestaat uit een dertigtal boeren, afkomstig uit het buitengebied onder Zwolle (en een enkeling uit Dalfsen). De Wijthmense boeren hebben zich ter ondersteuning van de plaatselijke vv, die uitkomt in de vierde klase op zaterdag, verenigd in de de Boeren Business Club.
Het imago van de boer kan in de stikstofcrisis een positieve boost wel gebruiken. Hoewel dat helemaal niet de achterliggende bedoeling was van de sponsoractie van de kleine voetbalvereniging. “Boerenbedrijven zijn ook bedrijven, dachten we. Waarom zouden die hun plaatselijke clubje niet sponsoren? Maar het valt wel te begrijpen als mensen het nu als een soort van boerenstatement zien”, zegt Rens van Gurp, met Marcel Poppe de drijvende kracht achter de actie.
Het eerste voorlopige wapenfeit: een reclamebord langs het gladgeschoren hoofdveld van Sportpark De Elshof (ook gedurende deze zomer de trainingsbasis van PEC Zwolle). 'Agrariërs met een hart voor Wijthmen', staat er onder de naam op de promotie-uiting, die vrijdag werd onthuld. “Natuurlijk zijn we begonnen met een paar agrarische aanhangers van onze club. Hadden we meteen beet. Maar we kregen al snel onverwacht veel bijval en de groep groeide snel”, aldus Van Gurp.
Zo snel, dat het wellicht niet zal blijven bij de plaatsing van het reclamebord langs het veld. Van Gurp: “De groep heeft een omvang gekregen die het interessant maakt uit te zoeken of we er nog iets meer mee kunnen. Gewoon, leuke of interessante dingen organiseren om het gevoel van onderlinge verbinding nog verder te versterken. Maar dat moeten we eerst maar eens polsen bij de leden van de Boeren Business Club.”