De Swollenaer

Maandag, 21 april 2025

Nieuws uit Zwolle en omstreken

Zwolse kapsalons en hun klanten pakken de draad na heropening weer snel op

Zwolse kapsalons en hun klanten pakken de draad na heropening weer snel op
Foto: Eigen foto
Redactie: Erik-Jan Berends
(door Erik-Jan Berends)

ZWOLLE – De kapsalons hebben de deuren enkele weken weer geopend. Voor veel klanten was dat een hele opluchting, maar vooral ook voor de kappers zelf. Weekblad de Swollenaer vroeg hoe het nu met ze gaat.

Carlos Mollink, Mixx Hair, winkelcentrum Stadshagen

“Ik sprong een gat in de lucht na acht weken dicht te zijn geweest. Het was meteen erg druk. Maar natuurlijk vinden we het ook heel fijn onze klanten weer in de stoel te hebben. Ze reageren over het algemeen heel enthousiast en sommigen komen zelfs met cadeautjes, bloemen of chocola. Dat waarderen we erg. Gelukkig zien we veel klanten weer terugkeren op hun vaste honk. Dat is ons meegevallen. Wat ons tegenviel, is dat sommige klanten geen begrip hebben als ze nog even iets langer moeten wachten voor ze aan de beurt zijn. Een andere tegenvaller zijn de financiële middelen die het rijk biedt. Het verlies van acht weken haal je daarmee nooit in. Diverse kapsalons zullen daarvan een knauw krijgen. Het werken in de salon is verder goed te doen. We hebben schermen tussen de wasbakken en stoelen weggehaald, zodat we aan de anderhalve meter regel kunnen voldoen. We hebben nu weer onze gebruikelijke openingstijden en proberen met ons eigen team zoveel mogelijk klanten te bedienen.”

Lizette van Kuik, Kapsalon Kamphorst, Assendorperstraat

“We hebben een zware tijd gehad, maar het voelde supergoed om weer open te gaan. We hadden meteen een enorme piek die nog groter werd omdat ik de eerste week nog als zangeres optrad bij verzorgingshuizen. Daardoor waren we nog een week langer dicht. Daarna was het dagelijks werken van 09.00 tot 21.00 uur, veertien dagen lang. Het is een mindset; als je alles thuis goed hebt geregeld, is dat te doen. De afgelopen twee weken was het eten, werken, slapen. Uiteindelijk vond ik het prima te doen. Het was heel gezellig iedereen weer te zien. Klanten reageerden dankbaar en blij, maar we hoorden ook verdrietige verhalen van mensen die heel eenzaam zijn geworden. Voor de komende weken blijft het knetterdruk. We hebben voor deze week de openingstijden weer aangepast naar normaal en zijn weer alleen op donderdagavond open. Uiteraard werken we hier met handschoenen, mondmaskers, schorten en desinfecteren we alles steeds. Ik ben daarin bloedfanatiek, want we willen geen besmettingshaard zijn. Gek genoeg, went ook dat. Als je me dit een tijdje terug had gezegd, had ik dit niet geloofd. Klanten reageren verder heel goed. Ik hoef ze niet te vragen hun handen te desinfecteren, het is al een soort way-of-life geworden. Ze houden netjes afstand en als ze dat willen, krijgen ze een mondkapje. Terugkijkend is het me eigenlijk allemaal meegevallen. Het is ook relativeren. Als je ziet hoe ernstig sommige mensen er aan toe zijn, moet je niet zeuren over een mondkapje. Ik zie in de huidige situatie ook het ‘wij-gevoel’ meer terugkomen. Een kapper elders in het land had een bordje op de deur dat er bij hem niet over corona wordt gesproken. Ik vind dat niet correct. Iedereen zit er vol van en dat gevoel delen, verbroedert. Heel fijn vind ik het dat al mijn vaste klanten terugkomen; ze zijn ontzettend trouw.”

Cemile Kurnaz, Merci Haarmode, Schuttvaerkade

“Het was heel fijn weer aan het werk te gaan. We hebben een sociaal beroep en dan mis je je klanten toch wel heel erg. De eerste drie weken zaten we helemaal vol, maar die drukte neemt langzamerhand iets af. Een afspraak maken, wordt weer wat gemakkelijker. Klanten kunnen dat bij ons heel eenvoudig online doen. Onze klanten waren ook blij ons weer te zien. Bij sommige was er drie maanden niets aan het kapsel gebeurd, een aantal had geprobeerd er zelf iets aan te doen. Voor hen was het een hele opluchting. Klanten waren ook heel dankbaar. Ze gingen stralend de zaak weer uit. Natuurlijk hebben ook wij onze maatregelen moeten nemen. Normaal gesproken staan er vier stoelen in de zaak, nu één minder. We nemen meer tijd voor onze klanten en de hygiëne. Dat desinfecteren kost wel veel tijd, maar we houden ons strak aan het protocol. De dagen gaan snel en als team hadden we de spirit er weer gauw in. Uiteindelijk is het ons nog wel meegevallen.”