De Swollenaer

Maandag, 25 november 2024

Nieuws uit Zwolle en omstreken

Walking Football groeit; 'doorgaande lijn creëren bij voetbalvereniging'

Walking Football groeit; 'doorgaande lijn creëren bij voetbalvereniging'
Redactie: Mark de Rooij

(door Mark de Rooij)
ZWOLLE – Van de wieg tot het graf. Dat is hoe SportService Zwolle het graag ziet wat betreft de sportdeelname en dat is maar een klein beetje gechargeerd. Komende week schieten er op twee nieuwe locaties WalkingFootball-groepen uit de grond en dat brengt het aantal Zwolse locaties op vier. "Het doel is om binnen de verenigingen een doorgaande lijn te creëren, van de pupillen tot tachtig plus", zegt Arjan Jansen van SportService Zwolle, dat voor dit project samenwerkt met WIJZ, PEC Zwolle United en de desbetreffende voetbalverenigingen.

Na De Pelikaan en De Siggels begint komende week bij de voetbalverenigingen WVF (op dinsdag) en Berkum (op vrijdag) een groep senioren aan het spelletje wat in alles op voetbal lijkt, behalve dat er niet gerend en geschouderduwd mag worden en de bal niet boven heuphoogte mag worden geschoten. En, niet te vergeten, het is voor zestigplussers.

Sinds eind 2016 wordt er op De Pelikaan gevoetbald door een groep van circa vijftien senioren en dit voorjaar kwam daar De Siggels (SVI) bij. Op die laatste locatie, in Zwolle-Zuid, liep het allesbehalve storm. Afgelopen dinsdag deden er zes man mee, maar Arjan Jansen van SportService Zwolle heeft goede hoop dat die groep zich spoedig uitbreidt. Jansen is blij te kunnen melden dat de aangevraagde Sportimpuls (een lokale sportsubsidie bedoeld om meer mensen langdurig te laten sporten en bewegen) voor Walking Football is gehonoreerd. “Dat betekent dat we de komende twee jaren volle bak gaan inzetten op Walking Football in Zwolle. We gaan het eerste jaar uit van vier plekken. Deze week beginnen we bij WVF en Berkum. Dan gaan we kijken hoe het zich ontwikkelt en wat de mensen nodig hebben.”

Visitekaartjes

Als het aan Jansen ligt worden de voetballende ouderen zelf uitgerust met visitekaartjes om de sport bij potentiële deelnemers onder de aandacht te brengen op feestjes of andere sociale aangelegenheden. “Vanuit de Sportimpuls kunnen we daarin faciliteren en ervoor zorgen dat er genoeg publiciteit komt, in wijkkranten en dergelijke. Via social media bereik je deze doelgroep niet. We kunnen ook faciliteren in trainers bijvoorbeeld. Maar dat gaat allemaal in overleg met de groep. Als de groep iemand naar voren schuift die zelf trainingen geeft, heeft dat onze voorkeur.”

Na het eerste jaar willen de samenwerkende clubs en instanties het aanbod uitbreiden in de stad, naar zes tot acht groepen. SportService wil dekking in de hele stad en het Hoge Laar en Stadshagen liggen dan voor de hand.

'Doorgaande lijn creëren'

Jansen: “Als je kijkt naar de afgelopen tien jaren dan is het voetbalaanbod uitgebreid met 35+ en 45+. Dit komt er nu bij voor de generatie zestigplussers. Zo willen we een doorgaande lijn creëren en ervoor zorgen dat je bij een vereniging kunt voetballen vanaf de pupillen tot je tachtigste bij wijze van spreken.”