De Swollenaer

Vrijdag, 22 november 2024

Nieuws uit Zwolle en omstreken

Station Zwolle Stadshagen zit sinds zondag in de dienstregeling

Station Zwolle Stadshagen zit sinds zondag in de dienstregeling
Station Stadshagen.
Foto: Pedro Sluiter
Redactie: Erik-Jan Berends
(door Kasper Haar)

STADSHAGEN - Station Zwolle Stadshagen aan het Kamperlijntje is sinds zondag eindelijk geopend, twee jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was. In 2017 is de spoorlijn vernieuwd en geëlektrificeerd met de bedoeling hierop 140 kilometer per uur te rijden, om zo een stop bij het nieuwe station Zwolle Stadshagen mogelijk te maken.

Vlak voor de opening van dit station en de overgang van NS naar Keolis Nederland op 10 december 2017 bleek echter dat de ondergrond van de spoorlijn te slap is om hierover met 140 kilometer per uur te kunnen rijden. ProRail heeft verzuimd vooraf een gedegen onderzoek naar de grondgesteldheid in te stellen, hoewel de ondergrond onder het Kamperlijntje al vanaf de aanleg in 1864 problemen veroorzaakt. De maximum snelheid bedroeg altijd al 100 kilometer per uur. Eerder waren langs de spoorlijn twee haltes: Mastenbroek, hoek Stuurmansweg (1865-1933) en Veerallee (1927–1969). Pas toen de laatste halte gesloten was in 1969 kon er een halfuurdienst worden ingesteld.

Om te kunnen stoppen bij Zwolle Stadshagen is een aantal maatregelen genomen en zijn aanpassingen gedaan. In juni dit jaar is een proef gehouden. In Zwolle is de wachttijd van zeven naar vier minuten teruggebracht. Voor een stop bij Stadshagen is slechts één minuut beschikbaar. Dit is een uiterst krappe dienstregeling en het gevaar van vertragingen ligt op de loer. Hiervoor zijn extra maatregelen genomen zoals de verlenging van het perron in Stadshagen zodat de machinist meer speling heeft om te stoppen. De energievoorziening is versterkt waardoor de trein sneller kan optrekken. De vertrekprocedure is aangepast zodat de trein op de seconde af vertrekt.

Voor vertragingen is ook perron 13 beschikbaar, zodat een extra treinstel met een andere machinist meteen kan vertrekken zodra de vertraagde trein binnen is. Bij zeven minuten vertraging, valt de trein uit. Voor de reizigers uit en naar Kampen valt de latere aankomst- en eerdere vertrektijd in Zwolle ongunstig uit vanwege de krappere overstaptijden. De aansluiting naar Lelystad/Amsterdam is niet of nauwelijks meer haalbaar. Voor scholieren uit de richting Kampen naar de Deltion Campus valt het wel gunstig uit. Tussen 7.41 en 9.41 uur rijdt een speciale buslijn 10 rechtstreeks naar de Campus, waardoor ze ongeveer tien minuten eerder op school zijn. Of de nieuwe dienstregeling met een stop bij Zwolle Stadshagen bevalt, zal de praktijk moeten uitwijzen.

Alle betrokken partijen Provincie Overijssel, de gemeentes Zwolle en Kampen, ProRail en Keolis zijn positief over het kunnen openen van Zwolle Stadshagen. Ter gelegenheid van de opening is de glossy Kamperlijntje Toen & Nu, waarin de complete geschiedenis van de spoorlijn staat beschreven, in prijs verlaagd van 10 naar 6 euro.