De Swollenaer

Donderdag, 19 september 2024

Nieuws uit Zwolle en omstreken

Station Zwolle Stadshagen gaat vanaf zondag 15 december open

Station Zwolle Stadshagen gaat vanaf zondag 15 december open
Foto: Pedro Sluiter
Redactie: Erik-Jan Berends

ZWOLLE - Reizigers kunnen vanaf de nieuwe landelijke treindienstregeling, die vanaf zondag 15 december ingaat, voortaan ook in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen.

“Uit de proefritten die in juni zijn uitgevoerd op de Kamperlijn blijkt dat met maatregelen in de bediening van de trein een veilige en betrouwbare dienstregeling met een snelheid van 100 kilometer per uur mogelijk is”, melden provincie Overijssel, ProRail, Keolis Nederland en de gemeenten Zwolle en Kampen in een gezamenlijk persbericht. Alle overstappen in Zwolle, behalve zoals eerder aangegeven de overstap in de richting van Lelystad en Den Haag, blijven behouden.

Kosten

Na de constatering, in december 2017, dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 kilometer per uur was een stop op station Zwolle Stadshagen niet mogelijk. In de eerste helft van 2018 heeft ProRail 42 verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. De betrokken partijen hebben in het afgelopen jaar de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken. Zij constateerden eerder al dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 kilometer per uur te kunnen rijden. Hiervoor variëren de kosten tussen de 35 en 100 miljoen euro.

Dienstregeling

Daarom is besloten de rijtijd, die nodig is voor een betrouwbare dienstregeling met een stop op station Zwolle Stadshagen met een snelheid van 100 kilometer per uur, onder meer te halen uit het korter halteren op station Zwolle Stadshagen en het aanpassen van de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen. Daarnaast heeft ProRail aanvullend enkele infrastructurele maatregelen genomen die de dienstregeling robuuster moeten maken.

Proefritten

Tijdens de proefritten van 2 tot en met 15 juni is onderzocht welke maatregelen aan de trein en in de bediening van de trein nodig zijn voor een veilige en betrouwbare dienstregeling bij 100 kilometer per uur. Hierbij gaat het onder andere om het aanpassen van de vertrekprocedure. Momenteel begint de machinist de vertrekprocedure op elke hele minuut van de aangegeven vertrektijd, waarna de deuren van de trein sluiten en de trein vertrekt. Door de vertrekprocedure een paar seconden eerder te beginnen, kunnen de treinen ook daadwerkelijk op elke hele minuut vertrekken.

Keertijd

Daarnaast gaat de keertijd in Zwolle van zeven naar vier minuten. In Kampen gaat de keertijd van drie naar vier minuten. Dit geeft de machinist volgens de betrokken partijen voldoende tijd om de trein weer gereed te maken voor vertrek. Om ervoor te zorgen dat de machinisten zich kunnen richten op het rijden van de trein, wordt de welkomstomroep geautomatiseerd. De camera’s aan de buitenzijde van de trein worden zo aangepast dat bij perron 12, waar de trein in een bocht staat, de machinisten de cabine niet meer hoeven te verlaten om te zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Bij het splitsen en combineren van de treinen wordt extra personeel ingezet. Hiernaast voert Keolis nog andere maatregelen door, waaronder de mogelijkheid om naast perron 12 ook vanaf het naastgelegen perron 13 uit Zwolle richting Kampen te vertrekken.

Deltion

Vanaf 15 december rijdt er vanaf station Zwolle Stadshagen in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag een speciale buslijn naar de Deltion Campus. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn zo’n tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige verbinding via station Zwolle en buslijn 9. Buiten de ochtendspits rijdt buslijn 10 niet, omdat de spreiding van de reizigers dan groter is.

Sneller

Naast de maatregelen voor een efficiëntere dienstregeling door Keolis, voert ProRail maatregelen uit aan het spoor. Inmiddels zijn de seinen, borden en beveiliging naar de structurele snelheid van 100 kilometer per uur tussen Stadshagen en Kampen aangepast en zijn de bovenleidingmasten bij IJsselmuiden verstevigd. Daarnaast wordt voor 15 december aanstaande de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken. Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is voor half december afgerond. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen.