ZWOLLE – Dorienke Pullen reed dinsdag met haar vriendin als miljoenste over de eerste PlasticRoad ter wereld in Zwolle. De eerste weg op basis van gerecycled plastic was een wereldprimeur in 2018.
Na ruim anderhalf jaar testen, leren en de doorontwikkeling tot industrieel ontwerp is de PlasticRoad volgens de initiatiefnemers nu klaar voor haar marktintroductie. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 wordt de PlasticRoad industrieel geproduceerd. De resultaten van de twee fietspadproeven in Zwolle en Giethoorn zijn dermate positief dat deze grote volgende stap nu mogelijk is. “De PlasticRoad is bestand tegen zware belasting, biedt een oplossing voor waterproblematiek bij hevige regenval en droogte én houdt zich goed onder alle omstandigheden”, meldt het PlasticRoad-team, een concept van KWS, Wavin en Total.
Trots
De initiatiefnemers van de PlasticRoad zijn uiterst tevreden met de testresultaten én kijken uit naar het moment dat het eerste PlasticRoad-element van de productielijn rolt. Marcel Jager en Anne Koudstaal van het PlasticRoad-team vertellen: “Samen met onze opdrachtgevers hebben we aangetoond dat ons concept - een prefab weg op basis van gerecycled plastic met regenwaterberging - haalbaar is. Wat in 2018 begon met twee proeven is nu al klaar voor industriële productie, daar zijn we ontzettend trots op.”
Proefversie
De twee fietspadproeven van dertig meter leveren volgens de twee het bewijs dat de weg op basis van gerecycled plastic mogelijk is. “Iedere proef bevat zo’n duizend kilo gerecycled plastic, dat is evenveel als 218.000 plastic bekers. Deze proefversie van de PlasticRoad bespaarde al zo’n 50 tot 70 procent CO₂-uitstoot ten opzichte van een traditioneel fietspad van asfalt of betontegels. Bij de industriële productie van het definitieve ontwerp volgend jaar stijgt dit percentage. Ook is de circulariteit van het definitieve product verbeterd door doorontwikkeling van de constructie, wat wordt onderstreept door een onafhankelijk onderzoek.”
Sensoren
Bij de installatie hebben beide proeven in Zwolle en Giethoorn sensoren gekregen waarmee het gebruik en het ‘gedrag’ van het product 24/7 wordt gemeten. De belangrijkste bevinding uit de fietspadproeven is dat de PlasticRoad ook bestand is tegen zwaar verkeer. Zo wijzen de praktijktesten en data volgens het PlasticRoad-team uit dat de PlasticRoad ook zwaar verkeer als vuilniswagens en onderhoudsvoertuigen houdt. “Door het product verder te verbeteren, is de definitieve versie straks robuuster en 2,5 keer zo sterk als de versie die in Zwolle en Giethoorn ligt. Daarmee is de PlasticRoad klaar voor toepassing als parkeerplaatsen. Het team werkt toe naar de eerste proef voor dit gebruik. Ook betekent dit dat een weg voor autoverkeer gemaakt van de PlasticRoad steeds realistischer wordt.”
Klimaat
Extreme regenval en zware buien komen door klimaatverandering steeds vaker voor. De huidige infrastructuur kan dit vaak niet goed verwerken, met straten die blank staan tot gevolg. De holle ruimte van de PlasticRoad is bedoeld om dat water snel op te vangen en vervolgens geleidelijk te laten opnemen in de ondergrond. Jager en Koudstaal: “Deze klimaatadaptieve oplossing blijkt in de praktijk uitstekend te werken. Bij beide proeven was voorheen sprake van waterproblematiek. Zelfs met de meest zware buien was de invloed op overstroming minimaal. Het hoogst gemeten waterniveau in de PlasticRoad was slechts 48 procent van de beschikbare berging op de locatie in Zwolle. Het water wordt vervolgens geleidelijk binnen twee dagen in de grond opgenomen, precies volgens verwachting.”
Innoveren
De provincie Overijssel en gemeente Zwolle waren de eerste klanten van de PlasticRoad. Samen namen zij het initiatief voor de twee fietspadproeven. “De resultaten zijn positief, maar ook de gebruikers van de fietspaden zijn enthousiast. Duurzame infrastructuur voor onze inwoners en slim ruimtegebruik, daar draait het voor ons om. Om stappen te zetten, is het noodzakelijk om je nek uit te steken en te durven innoveren. Mooi om hier als gemeente en provincie in samen te werken met innovatieve partijen uit de regio”, aldus gedeputeerde Bert Boerman (provincie Overijssel) en wethouder William Dogger (gemeente Zwolle).