ZWOLLE - Hardloopgroep de Warmlopers is dit jaar de 200.000 euro-grens aan sponsorgeld voor goede doelen gepasseerd in de aanloop op deelname aan de Zwolse Halve Marathon 2017.
De hardloopbeweging zamelt sinds 2007 geld in voor diverse goede doelen met deelname aan de Zwolse Halve Marathon. Dit jaar bestaan de Warmlopers tien jaar. Het begon in 2007 uit sportieve overwegingen met zes mensen en de Zwolse Halve Marathon als trainingsdoel. Al even spontaan werd dat jaar het idee geboren hard te lopen voor een goed doel. Sindsdien is dat zo gebleven. Jaarlijks doen er gemiddeld ruim zestig mensen mee.
In de afgelopen jaren is zo al ruim 190.000 euro opgehaald. Inmiddels hebben zich ruim negentig hardlopers gemeld voor deelname aan de Zwolse Halve Marathon van 2017 als Warmloper en dus als inzamelaar van geld voor de goede doelen van dit jaar. Samen zijn zij de 200.000 euro-grens aan sponsorgeld voorbij.
Op dinsdag 11 april werd traditioneel het jaarlijkse warmlooprondje gerend over een deel van het parcours van de Zwolse Halve Marathon. Dit na de presentatie van de nieuwe shirts. Er werd ook meer bekendgemaakt over de huidige tussenstand in sponsoropbrengsten. De Warmlopers willen op die manier extra aandacht vragen voor de goede doelen en alle deelnemers een steuntje in de rug geven. De Gift City en de Boerderij van Nambikai vormen de sponsordoelen van 2017.
De Gift City biedt met het City Café/Keuken, de Twinkelwinkel, City Meubelloods en het Talentenbureau een plek waar kansen en ontmoetingen gecreëerd worden voor Citywerkers, bedrijven en vrijwilligers. Citywerkers bestaan onder andere uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, een psychische of lichamelijke beperking en mensen met een uitkering.
Nambikay betekent hoop. Uthayan en Jakolien Meas geven een groot deel van hun leven om bij te dragen aan een hoopvolle toekomst voor het vroeger door oorlog geteisterde noorden en oosten van Sri Lanka. Samen met hun kinderen Hannah, Nathan en Daniël verblijven zij nu een jaar lang dichtbij de boerderij om die verder op te bouwen. Het bedrijf biedt werkgelegenheid en is een bron van inspiratie voor haar omgeving.