ZWOLLE – ‘De inzet van ondernemers om te denken in kansen, mogelijkheden en innovaties’ vereist volgens VVD Zwolle een gemeente die daarin meedenkt en ruimte geeft. Daarom presenteren de liberalen een aanpak met tien acties.
“We hebben ons daarbij laten inspireren door ideeën van ondernemers”, melden ze. “Dit plan is niet af. Het is een voorzet om na te denken hoe we invulling kunnen geven aan de nieuwe werkelijkheid. De nieuwe werkelijkheid is nog niet helder en zal met verrassingen komen. Daarom willen we in gesprek blijven over goede plannen en behoeften van ondernemers, die onze stad zoveel kleur en identiteit geven.” De VVD stelt daarom de volgende tien acties voor:
1: De binnenstad als terras
‘We bieden meer ruimte voor terrassen om gezondheidsmaatregelen te kunnen naleven. Delen van de binnenstad worden op gezette tijden vrijgemaakt voor terrassen. Dat vraagt passen en meten van auto’s, fietsers en voetgangers. Dat kennen we al van het Stratenfestival. Meer ruimte komt ook om de verwachte grotere parkeerdruk op te vangen met flexibele en voordelige parkeermogelijkheden rond de binnenstad.’
2: Waar voor je geld
‘Ondernemers in Zwolle hoeven in 2020 niet te betalen voor de terrassen. Terrassen worden daarmee dit jaar gratis voor de horeca. Ondernemers krijgen kwijtschelding of teruggave van precario over de niet gebruikte maanden.’
3: Wonen
‘We moeten blijven bouwen aan huizen voor de woningzoekers in onze stad. Procedures worden versneld en het werk moet aan de gang blijven. Bouwwerkzaamheden gericht op de nieuwe maatregelen moeten kunnen rekenen op spoedvergunningen. Ook willen we een versnellingsactie voor onderhoud aan gemeentelijk eigendom zoals wegen, sportvoorzieningen en parken.’
4: #supportyourlocals
‘Lokale krachten bundelen we. Samen met ZwolleFonds, CityCentrum en andere Bedrijfsinvesteringszones werken we aan ondersteuning om producten van lokale ondernemers makkelijker bij de lokale vraag te brengen. Bijvoorbeeld door een overkoepelende webshop of door MKB’ers te ondersteunen bij de stap naar internetshoppen. #supportyourlocal ondersteunen we met publiekscampagnes.’
5: Aanbesteden
‘De gemeente moet zoveel mogelijk lokaal inkopen. Lokale ondernemers krijgen daarom voorrang in aanbestedingen.’
6: Bereikbaar
‘Meer ondernemers moeten toegang krijgen tot de binnenstad om vanuit hun zaak de stad te bedienen. We vergroten voor die horeca of retail de toegang van hun bezorgdiensten in het pollergebied.’
7: Spreiding
‘Zoals we eerder deden na verruiming van de koopzondagen willen we, door telefoonsignalen te monitoren, real-time communiceren over bezoekersstromen in en rond de binnenstad. Zo weten bezoekers wanneer het rustiger is en voorkomen we grote drukte. Ondernemers krijgen verruiming van de sluitings- en winkeltijden.’
8: Versoepelen
‘We stoppen met extra strenge lokale eisen bovenop bestaande landelijke regelgeving en maatregelen voor bedrijven. Er moet nu lucht komen om je zaak goed op de rails te houden.’
9: Gastvrij
‘Ondernemers krijgen van de gemeente parkeerkaarten om uit te delen aan klanten. We willen geen vergunningsrompslomp voor vernieuwende ideeën van ondernemers: een meldplicht met lichte omgevingstoets bij de wijkmanager volstaat.’
10: Innovatie
‘We nemen een proeftuinhouding aan. Dit betekent dat we actief op zoek blijven en/of deelnemen aan innovaties, pilots en initiatieven. Die kunnen vanuit landelijk beleid komen, of vanuit de stad zelf.’