ZWOLLE - Voor nieuwe ambities in het stationsgebied is nog eens – globaal – 40 miljoen euro nodig, verwachten de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle. De komende maanden wordt onderzocht op welke wijze deze investering kan worden gefinancierd.
In 2013 stelden beide overheden bij elkaar een investeringskrediet van ruim 100 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu vanuit het actieplan Fietsparkeren aan de gemeente Zwolle een financiële toezegging gedaan voor de fietsenstalling aan de noordzijde van het station.
Maar daarmee zijn het station en de stationsomgeving nog niet ‘af’, vinden de vier partners, de gemeente Zwolle, provincie Overijssel, ProRail en NS, in het project. Verbeteringen aan de entrees van het station, zowel aan de noord- als aan de zuidzijde, zorgen volgens hen voor meer comfort voor de reizigers en dragen bij aan een betere uitstraling. Ook vinden ze uitbreiding en verbetering van de fietsenstallingen aan de zuidzijde gewenst. Ze zoeken verder voor het hele stationsgebied nieuwe oplossingen voor het parkeren van auto’s. Eveneens willen ze dat de perrons voor de Kamperlijn en de Vechtdallijnen, net als de overige perrons, worden overkapt. Een andere belangrijke stap vindt het viertal de vervanging van de dieselbussen door elektrische bussen. De provincie werkt samen met bestaande en nieuwe partners toe naar elektrificatie vanaf ‘hopelijk’ 2020. Daarmee moet het Zwolse OV stiller, schoner, zuiniger en comfortabeler worden.
Hanzeland
Het Ontwikkelperspectief gaat ook over de relatie van het stationsgebied tot de binnenstad en Hanzeland. “Het stationsgebied is nu een nog wat moeilijk bereikbaar eiland in de stad”, stellen de overheden. “Om beter aan te sluiten op de oude binnenstad en het nieuwe Hanzeland zijn er nieuwe verbindingen nodig met – en tussen – beide aangrenzende gebieden. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor een nieuwe (voetganger)verbinding over de sporen heen: de passerelle.”
Uitwerking
De vier betrokken partijen hebben afspraken gemaakt over de verdere uitwerking van een aantal onderdelen, zoals de vormgeving van de perronkappen. De artist impressions in het Ontwikkelperspectief zijn geen concrete ontwerpen maar inspirerende schetsen, stellen ze. Het definitieve ontwerp voor de busbrug en de voorlopige ontwerpen voor de fietsenkelder en Stationsplein zijn al wel vastgesteld.
Groeier
Station Zwolle verknoopt acht spoorlijnen en is daarmee - na Utrecht - het tweede station van Nederland. Het aantal treinreizigers is 60.000 op een gemiddelde werkdag, evenveel als Amersfoort, Amsterdam-Zuid, Arnhem, Haarlem en Nijmegen. Andere middelgrote steden komen daar niet bij in de buurt. Alleen de vier grote steden halen (veel) hogere vervoerwaarden. Zwolle is qua aantal reizigers het twaalfde station van Nederland en met een jaarlijkse groei van 8 procent de snelste groeier van deze topstations. Door de gunstige economische ontwikkeling van Zwolle neemt het belang van het station en de gebieden daar omheen alleen maar toe, verwachten de betrokken partijen.
Reizigerstunnel
Er zijn volgens het viertal al grote stappen gezet om de kwaliteit van het stationsgebied te verbeteren. Zo zijn het extra perron voor de Hanzelijn en de nieuwe reizigerstunnel met toilet en winkels gerealiseerd en is elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Kampen momenteel onder handen. Een extra perron voor Zwolle-Enschede is in voorbereiding. Dit jaar wordt begonnen met de bouw van een busbrug over het spoor en het nieuwe busstation aan de zuidzijde. De voorbereidingen voor een nieuwe stalling voor 4.800 fietsen onder het Stationsplein zijn ook in volle gang. En na de aanleg van de ondergrondse fietsparkeerkelder is een complete herinrichting van het Stationsplein nodig. ProRail werkt verder aan verbetering van het Zwolse emplacement om de reistijd naar het noorden te verminderen.