ZWOLLE - Terwijl aan de noordkant van het station een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor ruim 5.500 fietsen wordt gebouwd, wordt er ook gewerkt aan de volgende stappen om het station van Zwolle klaar te maken voor de toekomst.
De verwachting is namelijk dat het aantal reizigers van en naar Zwolle de komende jaren flink zal groeien. In 2017 heeft de gemeenteraad daartoe de ambities voor het stationsgebied vastgesteld. Op het oude busstation was het erg druk met alle bussen; het barstte van de fietsen rondom het station en de route naar de binnenstad was onduidelijk. Sindsdien is er een nieuw busstation aan de zuidzijde van het station gebouwd en een busbrug over het spoor gemaakt. Zo is er ruimte ontstaan aan de noordkant van het station waar nu de nieuwe fietsenstalling wordt gebouwd.
Plannen
Daarmee is het stationsgebied aan de noordzijde nog niet klaar. Zo wil de gemeente de route tussen de binnenstad en de Spoorzone aantrekkelijker en beter maken om in beide gebieden de kansen te kunnen benutten. Samen met het Rijk, de provincie, NS en ProRail wil het college verder bouwen aan een toegankelijk en comfortabel stationsgebied als onderdeel van het Zwolse centrum. Want Zwolle is het belangrijkste spoorwegknooppunt van Noordoost-Nederland met treinverbindingen in acht verschillende richtingen en meer dan twintig busverbindingen met de regio. Met het groeiende aantal reizigers in het vizier, vraagt het om ook nu vooruit te kijken en plannen te maken voor de toekomst. Het college stelt daarom een aantal plannen voor aan de gemeenteraad.
Ontwerp
Het Stationsplein en de Stationsweg vormen de entree van Zwolle voor iedereen die met het openbaar vervoer reist. Het Stationsplein en de Stationsweg moeten straks een groene verbinding vormen tussen de vernieuwde Spoorzone en de historische binnenstad met brede trottoirs en een smalle rijbaan. In het eerdere ontwerp werd nog rekening gehouden met de bussen, maar die rijden straks niet meer over de Stationsweg. Daarom is er opnieuw naar het ontwerp gekeken. Ook is er gekeken naar een nog aantrekkelijkere verbinding tussen het station en de binnenstad. Dit vernieuwde ontwerp vraagt wel om extra investeringen. Er wordt meer kwaliteit toegevoegd en gekozen voor hoogwaardige materialen, volgens het college.
Passerelle
De passerelle wordt een nieuwe verbinding over het spoor. Hierdoor kan iedereen straks makkelijk van de Spoorzone naar de binnenstad en andersom. Het afgelopen jaar is er samen met NS, ProRail en de provincie Overijssel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor deze nieuwe loopbrug. Ook is er met Zwollenaren gesproken over hun wensen en voorkeuren. Het voorstel van het college is om van de passerelle een verbinding te maken van tien meter breed. Om de toegang tot de passerelle uitnodigend en aantrekkelijk te maken, stelt het college voor om het gebouw tussen het Stationsgebouw en de parkeergarage in de toekomst te slopen. Zo ontstaat er ruimte om de passerelle goed aan te laten sluiten op het Stationsplein.
Bovenleiding
Ook wordt voorgesteld om de bovenleiding voor de treinen boven het spoor zoveel als mogelijk te verlagen, zodat de brug zo laag mogelijk kan worden aangelegd. Dat scheelt traptreden en maakt de route aantrekkelijker. Er komt ook een lift. Het plan was eerst om een tijdelijke toegang tot de nieuwe brug te maken. Op basis van deze onderzoeken stelt het college nu voor om direct de definitieve trap te bouwen. Dat scheelt uiteindelijk geld, maar vraagt nu om meer investeringen.
Aantrekkelijker
De entree van het station mag veel opener en aantrekkelijker, dat hebben Zwollenaren volgens het college al vaak laten weten. Ze wil de entree van het station ook graag aantrekkelijker maken. Er is daarom de afgelopen tijd samen met NS, ProRail en provincie Overijssel onderzoek gedaan naar de stationsentree aan de noordzijde van het station. De belangrijkste vraag van dit onderzoek was hoe de route van reizigers vanuit de nieuwe fietsenstalling straks loopt. Op basis van dit onderzoek is het voorstel van het college dat reizigers straks via het plein naar de perrons gaan. Dat betekent dat er geen ondergrondse verbinding komt tussen de fietsenstalling en de reizigerstunnel. Deze ondergrondse verbinding is namelijk erg duur is en kost ongeveer 29 miljoen euro. Samen met NS, ProRail en provincie wil het college nu verder werken aan een ontwerp voor de stationsentree.
Investeren
In 2018 heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de investeringen voor de Zwolse Spoorzone. Er is afgesproken dat nieuwe plannen worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Het college legt daarom nu deze plannen en bijbehorende investeringen voor aan de gemeenteraad om de volgende stappen te kunnen zetten. Deze plannen vragen namelijk om extra investeringen: in totaal circa 5,5 miljoen euro. Hierin zijn ook de extra kosten meegenomen voor het bouwen van de ondergrondse fietsenstalling. Vorig jaar werd bekend dat er een andere bouwmethode moest worden toegepast. Tijdens de voorbereidende werkzaamheden werden er onverwachte grindlagen en grondwaterverontreiniging aangetroffen.
Besluit
De extra investeringen kunnen worden gedekt uit het budget dat vrijvalt door de afsluiting van de al gerealiseerde projecten en uit een aanvullende bijdrage van het ministerie van I&W/ProRail. Nog voor de zomervakantie neemt de gemeenteraad waarschijnlijk een besluit over het voorstel. Na het besluit van de gemeenteraad gaat het college samen met de stad, het Rijk, provincie Overijssel, NS en ProRail verder met deze plannen.