BINNENSTAD - Om kinderen te laten zien hoe geweldig het is om mooie dingen te maken, bedachten Roline Kranenborg en Annemiek Brink twee jaar geleden een plan dat in samenwerking met Stichting Academiehuis de Grote Kerk leidde tot de ontwikkeling van de Michaëls Game. “Dit is een computerspel waarin basisschoolkinderen in de Grote Kerk op een gave manier kennismaken met ambachtelijk vakmanschap in de middeleeuwen”, leggen ze uit.
Timmermannen, metselaars, meubelmakers, edelsmeden, monteurs, dakdekkers, installateurs… onze maatschappij zit te springen om ambachtelijk geschoolde mensen. Het is een groot probleem dat met je handen werken niet meer sexy lijkt te zijn. Ooit was dat totaal anders. In de middeleeuwen genoten ambachtslieden groot aanzien. Ze maakten dan ook prachtige dingen. Dat is bijvoorbeeld duidelijk te zien aan en in de Grote- of Sint Michaëlskerk.
Spannend
‘Een 12!’ riepen de kinderen enthousiast toen ze de preview-versie van de Michaël Game mochten beoordelen met een cijfer van 1 tot 10. Met een iPad doken ze met behulp van Augmented Reality in de middeleeuwen en zochten ze QR-codes in de monumentale kerk. Ze zoomden met gesproken tekst en afbeeldingen in op bepaalde aspecten, zoals het wereldberoemde Schnitger-orgel, de preekstoel en bijvoorbeeld het koorhek. “‘Lopen we nu bovenop graven?’, riep een deelnemer en sprong van schrik opzij. De kinderen vonden het maar wat spannend. Ook omdat ze pas weer vanuit de vijftiende eeuw naar het heden terug konden, wanneer ze een aantal multiple choice vragen goed hadden beantwoord”, aldus de initiatiefnemers.
Trots
Annemiek en Roline hebben al diverse projecten georganiseerd waaronder techniek-evenementen voor leerlingen in de leeftijd vanacht tot veertien jaar. “Veel te weinig kinderen kiezen voor techniek”, zegt Annemiek. “Dat komt omdat men niet meer trots is op het ambacht. Twee jaar geleden waren we in de Grote Kerk met een aantal kinderen voor een project en de schellen vielen van hun ogen toen we lieten zien hoe knap het is dat ze dit prachtige gebouw zo’n zeshonderd jaar geleden hebben gebouwd zonder boormachines, zonder kraanwagens, zonder tilliften, ze hadden helemaal niets.” Roline knikt. “We bedachten hoe gaaf het zou zijn om op een leuke, moderne manier aan kinderen te laten zien hoe het is om aan iets te bouwen dat er eeuwen later nog staat. Dat je iets achterlaat voor het nageslacht waar je hartstikke trots op mag zijn. We wilden met moderne communicatiemiddelen iets ontwikkelen waarmee we dat aan de kinderen duidelijk konden maken.”
Wetenschap
“We zijn gaan praten met allerlei partijen zoals de gemeente, monumentenzorg, Historisch Centrum Overijssel, onderwijsinstellingen, Stadkamer, noem maar op”, vervolgt Annemiek. “Steeds met de vraag: hoe kunnen we er nu voor zorgen dat die jongeren weer enthousiast worden voor het ambachtelijk beroep.” “We hadden ook contact met basisscholen, want die moeten vanaf 2020 techniek en wetenschap aanbieden in hun curriculum. Dat blijkt een lastige opgave voor veel scholen”, voegt Roline toe. “Iedereen was enthousiast, niemand had geld.” Maar de initiatiefnemers waren doortastend. “Een groep van vijf studenten van Windesheim, Saxion, Cibap, Deltion en de Hanzehogeschool hebben voor een afstudeerproject het spel in de basis neergezet. Vervolgens zette Academiehuis de Grote Kerk zich ook in voor het project. Sales- en Eventmanager Johan van der Graaf van het Academiehuis knikt. “Ik was meteen heel enthousiast. Het is een prachtig idee en een geweldig project, waaraan we na onze eigen opstart graag meewerkten. Je maakt een monument levend; het is betekenisvol voor jong en oud. We zijn fondsen gaan werven en hebben sponsoren gezocht. Het Hervormd Weeshuis heeft financieel bijgedragen, evenals commerciële partijen. De officiële presentatie van de Michaël Game vindt net voor Michaëlsdag plaats, op vrijdag 27 september.”
Toekomst
Geïnteresseerde basisscholen kunnen zich aanmelden bij Academiehuis de Grote Kerk voor het spel. “De Michaëls Game heeft toekomst”, zeggen Johan, Annemiek en Roline. “We kunnen het tot in het oneindige uitbouwen. We kunnen de informatie verdiepen met filmpjes; je kunt er de geschiedenis van families mee vertellen. En als het werkt, kunnen we het ook uitbreiden naar andere monumenten in de stad. Maar voor nu zijn we heel blij en trots dat dit is gelukt.”