(door Tessa Klooster)
ZWOLLE – Zwolse onderneming Binthout won donderdag 28 september de Social Impact Award in Poppodium Hedon tijdens de allereerste editie van Social Impact Day van Oost-Nederland. Binthout verwerkt Nederlandse bomen tot prachtige producten. Maar de mensen staan binnen het bedrijf voorop. Dat bleek duidelijk in de pitch van mede-eigenaar Karst Klein die lof van de jury oogste.
“Ons doel is mensen weer in hun waarde te zetten en een kans op de arbeidsmarkt te geven”, pitchte Karst Klein afgelopen donderdag op het podium van Hedon. Van de vier genomineerden sleepte hij voor sociale onderneming Binthout de Social Impact Award binnen. “Fantastisch”, riep hij stralend. “Dit is een pluim voor wat we doen. Iedere ondernemer moet mensen in hun kracht proberen te zetten.” Eddy van Hijum (gedeputeerde Economie van de provincie Overijssel) overhandigde hem de prijs: een bedrag van 1.500 euro, en coaching en advies ter waarde van 5.000 euro. Hij roemde de ondernemer: “Jullie zijn eigenlijk een sociale werkvoorziening en maken het werk om de doelgroep heen. Dat is inspirerend.”
Zo’n 175 ondernemers uit de hele provincie kwamen donderdag 28 september samen in Hedon. Social Impact Day draait om sociaal en duurzaam ondernemen, met oog voor je omgeving. De Zwolse conceptontwikkelaar Elsbeth Boes organiseerde de allereerste Social Impact Day van Oost-Nederland. “Vier jaar geleden was ik bij een Social Hub in San Francisco en vorig jaar bezocht ik de Social Impact Day in Groningen. Geweldig! Ik dacht: dit moeten we in Zwolle ook hebben.” Samen met een aantal partners zette ze een stevig programma neer. Zo gaf Maria van der Heijden (directeur MVO Nederland) tien tips om sociaal te ondernemen. Die leerde ze in de tien jaar dat ze voor haar eigen stichting Women on Wings werkte. “In Nederland gaat het systeem nog om de economie. De euro staat centraal. We moeten naar een systeem waarbij de economie ondersteunend is aan mensen en de aarde.”
Bezoekers konden verder terecht bij verschillende lezingen. Waaronder die van de energieke Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Lonneke Craemers van Dopper liet de zaal weten dat plastic petflesjes niet afbreekbaar zijn en veelal in de natuur terecht komen. Zo drijft er al 150 miljard kilo aan plastic in oceanen terwijl er wereldwijd één miljoen flesjes per uur worden verkocht. Chantal Engelen van Kromkommer vertelde, nog natrillend van het ongeluk dat ze had zien gebeuren op weg naar Zwolle, over het effect van het positief aanspreken van mensen. En over hoe Kromkommer fruit dat niet in de supermarkten belandt, omdat het qua uiterlijk niet aan de norm voldoen, van telers opkoopt voor een eerlijke prijs. Afsluiter van de dag was choco-evangelist Yzo van Zanten. Deze spreker gaf iedere ondernemer twee repen chocola van zijn werkgever Tony’s Chocolonely mee naar huis. Maar niet voordat hij iedereen ‘verantwoordelijk’ had gemaakt. Zo vertelde hij over kinderen die op de cacaobonenplantages moeten werken en uitgebuit worden als slaven voordat ze op hun achttiende weer de straat op worden geschopt. Over hoe Tony’s Chocolonely’s zich inzet om slavernij te voorkomen bij het maken van hun chocola. En hoe zij concurrenten proberen te beïnvloeden om dat ook te doen.”
Ondernemers waren positief en enthousiast. Een inspirerende eerste Social Impact Day voor Zwolle.