De Swollenaer

Vrijdag, 20 september 2024

Nieuws uit Zwolle en omstreken

’Zwolle Unlimited maakt langzaamaan de stap naar landelijk en internationaal’

’Zwolle Unlimited maakt langzaamaan de stap naar landelijk en internationaal’
Foto: Jouni Raatikainen
Redactie: Erik-Jan Berends

(door Erik-Jan Berends)

BINNENSTAD – Festival Unlimited, dit jaar van 1 tot en met 3 juni, viert haar eerste lustrum. “We maken langzamerhand de stap naar landelijk en internationaal”, stelt artistiek leider Rob Bults tevreden vast. Het thema dit jaar is SheWolf.

“Het draait deze keer om sterke vrouwen uit de geschiedenis”, legt Bults uit. “We gaan met het festival steeds meer naar de inhoud. Behalve puur cultuur, herbergt Zwolle Unlimited steeds meer een maatschappelijk vraagstuk. Wat betekent cultuur voor je als individu en als stad, zowel sociaal, maatschappelijk als commercieel? Met ons ‘voor de pet –beleid’ – bezoekers bepalen achteraf zelf wat ze voor de voorstelling willen betalen – geven we de verantwoordelijkheid voor de waarde van cultuur terug aan het publiek. Als organisatie hebben we daarin ook de maatschappelijke rol om die waarde zo goed mogelijk aan te geven. Maar een goed festival begint natuurlijk met een gedegen programmering.”

Voordat Zwolle Unlimited daadwerkelijk begint, is er op woensdag 30 mei een extra avond met twee activiteiten. Zwolle Unlimited, Woest! en Club Cele houden dan een debat over pionieren in de creatieve industrie, waar me name wordt gesproken over waar de creatieve Zwolse studenten blijven als ze hun studie hebben afgerond. Tegelijkertijd is er van de Rode Loper een bijeenkomst waarop mensen met een afstand van de arbeidsmarkt verhalen vertellen om zo te kijken of ze een match kunnen maken met de aanwezige ondernemers. Na afloop kunnen beide groepen nog informeel met elkaar in contact komen.

In het daarop volgende festival lopen bezoekers van verhaal naar verhaal, volgens Bults. “Of het nu muziek, straattheater of spoken word is, overal zit een verhaal in.” Het festivalterrein bevindt zich op het Broerenkerkplein en de Pelserkade. Daar is het hoofdpodium en zijn diverse pistes voor shows. De artistiek leider noemt Wolfsvuur als nieuw onderdeel van de programmering. ”Behalve hun optredens verzorgt een aantal artiesten een soort informatiebijeenkomst. Daar vertellen ze waarom ze doen, wat ze doen. De artiesten zijn daarmee al op korte filmpjes op de site te zien. De Indiase verteller Peter Chand maakt er zijn opwachting. Hij verzorgt een vertelshow met een dance-dj. Ook Lenny Kuhr is er te zien en te horen.” Een aansprekende naam op het vertelfestival is volgens Bults Shonaleigh, een verhalenbewaarder van de Joden. “Daarvan zijn er nog maar twee in de wereld.” Kinderen zullen zich volgens hem vooral vermaken met Vertellus.

Qua straattheater vestigt de artistiek leider de aandacht op Kate & Pasi met een acrobatische circusact en op de messenwerpers van Panama Pictures. Zoals gebruikelijk zoekt Zwolle Unlimited ook dit jaar weer de grens op met de roots-muziek. Zo komt Antwerp Gypsy-Ska Orkestra – in het kader van de uitwisseling met Antwerpen vanwege de Wilde Deerne -, verzorgt Evil Empire Orchestra de eindact op 1 juni en verzorgt ook Stephanie Struijk – bij veel mensen nog bekend als Steve Ann – een optreden.

En zo maakt Zwolle Unlimited volgens Bults een mooie, natuurlijk groei door. “Alle optredens die zich aanmelden, moeten binnen ons DNA passen. Zo presenteren we ons met de vooral akoestische muziek als niet-overlast gevend festival en veroveren we de rest van de stad er langzaam bij. Dat gebeurt onder meer dankzij Draadloos dat op 25 terrassen is verspreid en het nieuwe StreetArt. Dat laatste valt weer mooi samen met WOEST!, waardoor de makers tegelijkertijd actief zijn. En dit jaar hebben we ook de premiere van de poeziebus, een stoffen bus met steltlopers ervoor en erachter en dichters achter de raampjes.”

De artistiek leider hoopt dat de artiesten de bezoekers meer meegeven dan alleen een voorstelling. “Ik hoop dat ze de passie en het vakmanschap van de artiesten snappen. Met dit festival hebben we geen grote publiekstrekkers, we moeten het hebben van het complete aanbod. Veel artiesten zijn weliswaar niet bij het grote publiek bekend, maar reizen wel de hele wereld rond. Ons doel is bezoekers laten kennismaken met iets nieuws, iets dat ze nog niet kennen. Hopelijk laten ze zich daartoe verleiden.”