ZWOLLE/HASSELT – De Jonathan, het voormalige vrachtschip dat is omgebouwd tot vakantieschip voor mensen met een beperking, is zo goed als klaar. Acht jaar na het eerste idee ligt het schip aan de kant bij de voormalige werf van Bodewes in Hasselt. Vanaf mei wordt er gevaren.
Talrijke vrijwilligers zijn nog steeds druk in de weer om de puntjes op de i te zetten. “We gaan nu echt een nieuwe fase in”, zegt Martin van der Voort, sinds oktober voorzitter van de Zwolse stichting Schipper mag ik ook eens varen. “Ik heb diep respect voor wat de vrijwilligers hier tot stand hebben gebracht. De komende tijd komt het vooral aan op plannen en organiseren van de vakantievaarten.”
Afbouw
“We kunnen al varen”, stelt Rudy Spanhak tevreden vast. Tegelijkertijd erkent hij dat ze nog niet helemaal daar zijn waar ze willen wezen. “We zitten in de laatste fase van de afbouw. Voor de technische afbouw hebben we nog wel zo’n 30.000 euro nodig. Dat is met name voor een accupakket, waardoor we meer mogelijkheden krijgen om aan te leggen. Het schip is van 1925 en de huidige generator voldoet niet meer aan de eisen van de huidige tijd.” Een ander punt van aandacht is de verbouwing van de roef voor de bemanning van het schip. Van der Voort: “We hebben zes hutten voor passagiers, maar de schipper, de maat en de kok moeten ook ergens slapen en verblijven. Zolang de roef niet klaar is, houden we een passagiershut voor ze vrij.” De stichting heeft ondertussen drie vaarplannen voor vierdaagse reizen vastgesteld. Die tochten vertrekken op maandagochtend en op donderdagmiddag gaan de passagiers weer van boord. Daarnaast wordt voor groepen van maximaal twaalf personen een dagtocht aangeboden. “Die wordt in principe op vrijdag gedaan”, weet Rob Bremer, sinds 4,5 jaar bestuurslid en klusser op het schip. “Het is wel zaak dagtochten tijdig te bespreken want die moeten natuurlijk worden ingepland.”
Vaarseizoen
De reizen worden aangeboden via Buitengewoon Reizen in Zwolle. “Zij hebben een netwerk in deze doelgroep. Via de website van onze stichting proberen we mensen te enthousiasmeren en vrijwilligers op het schip hebben ook veel contacten bij zorgcentra”, zegt Spanhak. “Als de roef klaar is, zijn er twaalf slaapplekken op het schip. Daar kunnen de passagiers en hun begeleiders slapen. Dat kan een op een zijn, maar mogelijk komen er ook groepen die minder dan de helft begeleiders nodig hebben. Het is mooi als we vooral gelijkgestemde groepen krijgen.” Als eerste vaarseizoen gaat de stichting dit jaar nog met een duidelijk vaarplan werken, stelt de voorzitter. “Aan het eind gaan we evalueren hoe het seizoen is verlopen en afhankelijk daarvan kunnen we in 2020 misschien flexibeler zijn. De tijd zal het leren.” De vaartochten vertrekken allemaal vanuit Hasselt. Het is de stichting niet gelukt in Zwolle een geschikte ligplaats te vinden. Het bestuur is met de gemeente Zwartewaterland in gesprek voor een tijdelijke ligplaats aan de kade, komende zomer, en een vaste ligplaats na de herontwikkeling van de werf van Bodewes.
Druk
Dat de vaarten er nu definitief aankomen, zet de stichting wat onder druk. “Op een gegeven moment moet je echt dingen gaan doen”, zegt Van der Voort gedreven. “Als bestuur vergaderen we nu eens in de drie weken om optimaal voorbereid te beginnen.”
Zie voor meer informatie www.schippermagikookeensvaren.nl of de Facebookpagina.