De Swollenaer

Dinsdag, 22 juli 2025

Nieuws uit Zwolle en omstreken

Rappers van De Alliantie komen met nieuw geluid

Rappers van De Alliantie komen met nieuw geluid
Foto: Christien van Hoffen
Redactie: Erik-Jan Berends

(door Erik-Jan Berends)
ZWOLLE – Rappers Thomas Siemonsma en Leon Sloothaak van de Alliantie kwamen in 2018 met hun debuutalbum ‘Mooi Toch’. De twee vonden het inmiddels tijd voor iets nieuws en zo komt woensdag 29 januari hun eerste nieuwe single uit.” Het voelt als opnieuw beginnen, maar we weten nu al dat dit product supergoed is.”

In de beginfase van De Alliantie lieten de mannen vooral een humoristisch geluid horen. “We wilden mensen graag aan het lachen maken”, bevestigen ze. Met deze nummers toerden ze, samen met The Cool Quest. Eind 2018, begin 2019 vonden ze het tijd worden voor wat nieuws. Siemonsma: “In onze studio bij Kattegat hebben we gekeken wat we willen gaan doen. In die periode kwam Franc van Hoffen, Hoofd Geluid bij Hedon, op ons pad. Hij was ook de coproducent van onze debuutplaat. Samen zijn we de studio in gegaan en hebben we een nieuwe sound ontwikkeld.”

Volwassener

Dat liep gesmeerd. Het drietal slaagde er in om ‘voor de vuist weg’, zo’n dertig tot veertig nieuwe opzetjes te maken. “We zijn in 2018 als studenten begonnen”, memoreert Sloothaak. “Inmiddels zijn we wat ouder en willen we met onze muziek beter aansluiten bij jongvolwassenen. In onze levens gebeuren ook serieuze dingen en hoewel ik er altijd allergisch voor was, moet ik vaststellen dat ons nieuwe werk best wat volwassener is geworden.” Trad De Alliantie begin 2019 nog op met The Cool Quest, daarna werd het stil rond de formatie. Siemonsma: “We hebben toen alle pijlen op 2020 gericht. Echt, dit wordt óns jaar! We hebben stilgestaan bij wat we hebben geleerd en wat we nu anders willen doen. Dat is te merken aan onze teksten en onze sound, maar ook hoe we het uitbrengen. De muziekconsumptie verandert erg. Je ziet nu vooral singles en kortere albums. Dat lijkt ons ook veel beter, dan dat je met een album meteen al je kruit verschiet. Bovendien is de aandachtspanne online veel korter.”

Idealen
Jongeren hebben veelal ‘duizend idealen’ volgens Siemonsma en Sloothaak. “Wij hadden die idealen ook, maar merkten dat die mistiger werden. Als je jong bent, wil je heel veel, maar de realiteit is dat niet alles haalbaar is. De tijdgeest brengt prestatiedruk met zich mee en de constatering dat dit de eerste generatie wordt die het niet beter heeft dan de vorige. Begrijp ons goed, we zijn niet ontevreden, maar je kunt gewoon niet alles. Jongeren voelen zowel online als offline de druk om te presteren. De social media is inmiddels groot geworden. Daarop lijkt het of je alles kunt bereiken, maar zo werkt het niet. Dat gegeven komt terug in onze muziek.”

Luxe
De Alliantie brengt dit keer na haar eerste single meerdere ‘kleine bundels’ uit. Met iedere bundel worden er drie of vier nummers online gezet. De maand ervoor verschijnt een clip om luisteraars op te warmen voor wat er komen gaat. “We hadden een luxe probleem”, stelt Sloothaak lachend vast. “Vanwege het grote aantal nummers werd het ‘kill your darlings’. Deze periode van muziek maken was veel leuker dan de vorige; de nummers kwamen als vanzelf. Dit is het beste dat we kunnen maken.” De mannen zijn inmiddels tien jaar bezig en zeggen nog nooit zoveel frisse moed te hebben ervaren. “Qua kennis en netwerk hebben we alle middelen in huis. We leggen de lat hoog en gaan weer bouwen. Ook zijn we veel scherper. In het verleden deden we alles zelf, maar weten nu ook zaken los te laten. Zwolle is maar voorbereid: De Alliantie komt met heel veel muziek. We hebben er onwijs veel zin in om dit met onze ‘oude’ fans te delen, maar vooral ook met nieuwe.”

Inmiddels zit al een aantal optredens in de pijplijn, maar is vooralsnog alleen die tijdens het Stukafest op 28 februari zeker. Dan doet De Alliantie ook de afterparty in Hedon. “Onze focus ligt nu op de release. We vinden het zaak dat onze muziek goed wordt gehoord. We willen de resultaten ten opzichte van onze vorige cd verdubbelen. Een specifiek doel hebben we verder niet. Dat is ook iets van de huidige generatie: er is geen verzadigingspunt.”

De nieuwe single ‘1000 idealen’ is nu te zien via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=g4EaWMVBe-0